الاثنين، 27 يونيو 2011

فنَـــاء الإدراك



هل كنت أعلم
يوم بدأت أدرك الحياه
ما يجب وما لا يجب
كنت ورقه بيضاء
إما ان تكتب فيها كتابه منظمه
او تملأها خطوطا سوداء
او تقطعها ..
اى شخص موجود فى حياتى 
علمنى شيئا
بكلمه او بفعل
نعم .. فالافعال تعلم اكثر من الكلمات
كيف تكون شخصا مؤثرا فى حياتى
وتلومنى على فشلى 
وانت من ساهم فى ذلك
والأكبر
أن اسامحك على مساهمتك فى فشلى
ولا تسامحنى على فشلى
كيف يكون ذلك !!.


انا
كتله من المشاعر والاحاسيس
انساان
أمتلىء حبا لكل شىء حولى
 روحى تشع  بالحياه
امتلك العالم كله عند فرحى
ويمتلكنى هو عند حزنى
امتلكه ويمتكلنى يوميا
مئات المرات
ولا اعرف
 من سينتصر فى النهايه  


وجعى ..
يعنى خروج جزء من روحى
سقوط قطعه من مشاعرى
فى بئر عميييييق
افقد شيئا ما كلما احزن
افقد طمأنينه
 وحب
وثقه
افقدنى انا تدريجيا
وامتلىء خوفا
وزهدا فى الحياه
اتمنى ان افقد القدره
على الحزن ذاته
اشعر أنى افنَىَ يوما بعد الاخر
حتى سيأتى يوم
اموت فيه
وانا على قيد الحياه  


هناك 7 تعليقات:

زوووو يقول...

انا بدأت أخاف عليكى

غير معرف يقول...

على كل من يشعر بهذا الشعور أن يسلم امره لله

أماني

غير معرف يقول...

Eman karkora
أولا انتى مش فاشلة
ثانيا الإتسان أكبر من الحزن والفشل ولو ضعف الإنسان الحزن والفشل حيكونوا أحسن راكب له يوجهوه زى ماهم عايزين

غير معرف يقول...

الفشل والحزن فى بدايته مؤلم ولكن بعد فتره يقوى الشخص ويزيد من عزيمته ولولا الفشل ما عرفتى حلاوه النجاح
فاطمه

غير معرف يقول...

لو انتى فاشله ماكنتى بتكتبى دلوقت واحنا بنقرأ لك
بلبله

غير معرف يقول...

ايه يابنتى المرار ده كله خدى الحياه ببساطه عن كده لو انت محققتيش هدف معين كنت عايزاه اكيد حققتى اهداف تانيه كتير اخرجى من السوداويه اللى انت فيها دى ده كفايه اسلوبك الجميل فى الكتابه ده معناه انك ناجحه جدا مش فاسله كوكى

دعاء العطار يقول...

" افقد شيئا ما كلما احزن
افقد طمأنينه
وحب
وثقه
افقدنى انا تدريجيا
وامتلىء خوفا
وزهدا فى الحياه
اتمنى ان افقد القدره
على الحزن ذاته
اشعر أنى افنَىَ يوما بعد الاخر
حتى سيأتى يوم
اموت فيه
وانا على قيد الحياه "

مفيش بعد كلامك .. كلام أقوله