الثلاثاء، 17 أغسطس 2010

دوغرى

رجعت بالزمن 9 سنين كده لما كان الواحد فى ثانوى مكنش فيه موبايل ولا حاجه

والدنيا كانت ماشيه زى الفل

كنا بنروح دروس وننزل واهلنا برضه كانو بيقلقو علينا بس مكنش فيه موبايل

ليه دلوقتى ماما بتتصل بيا كل شويه لو اتاخرت ربع ساعه بس عن معادى

ما هو انا نفس الشخص اللى كان من غير موبايل من 9 سنين

وهى برضه كانت من غير موبايل

والدنيا كانت ماشيه وفل الفل

ايه اللى حصل واتغير فى الدنيا يخلى اهلنا يقلقو علينا اوى كده

زمان وانا عندى 8 سنين كان فى اتوبيس مدرسه بييجى ياخدنى انا واختى

السواق كان وهو بيوصلنا البيت بعد المدرسه ينزلنا ويقولنا دوغرى عالبيت

فضلت اسمع الكلمه دى ومعرفتش اميزها اصلا

لحد ما مره قلت لا بقى انا لازم افهم يعنى ايه دوغرى دى احسن تطلع كلمه وحشه ولا حاجه

رحت سالت ماما

ماما قالتلى دوغرى يعنى على طول يعنى لا يمين ولا شمال

من ساعتها وانا عارفه ان ده معنى دوغرى

اللى يمشى على طول يبقى كويس ويوصل سليم وفى امان ويبقى مرتاح

واللى ميمشيش دوغرى يبقى نهايته وحشه

ده اللى وصلنى من معنى الكلمه دى

تعالى بقى دلوقتى وقول لاى طقل عنده 8 سنين امشى دوغرى

حيقولك اهو انت ياتيييييييت

بصراحه العيال معذورين شايفين اللى ماشيين معووجين هما اللى بيكسبو

واللى بيلف وبدور بياخد اللى هو عاوزه

مبقاش فى حد بيجيب من الاخر كله بقى بيحب يماطل

تجيب الواد من دول تقوله نفسك تطلع ايه يا حبيبى لما تكبر

يقولك رجل اعمال --- لعيب كوره --- مغنى ---- ممثل ---- وزير ماليه ( بينشنو ولاد الايه

زمان كان فيه براءه فى الاطفال وضحكه صافيه وسذاجه وطيبه

مبقاش فى خلاص اى براءه

العيال بيتولدو ومع اول نفس اكسجين من الدنيا بيتلوثو حتى النخاع

اول كلمه بيقولوها --- ايوه كده يا وديع

يادى النيله الاطفال جرالها ايه

زمان مكنش فيه كميه القنوات الدينيه دى ومع ذلك مكنش فيه الفساد الفظيع ده

اه مكنش فيه حجاب كتير بس بجد مكنش فيه فساد كده

ليه دلوقتى الصح بقى له الف لون

مع ان الصح هو لون واحد مينفعش يتغير

ولا انا بيتهيألى ولا ايه

ليست هناك تعليقات: