الثلاثاء، 10 أغسطس 2010

ذكريات الطفوله ---2

ليله رؤيه هلال رمضان ... زمان يعنى لما مكنش فيه فلكى ولا بتاع
كنا نقعد قدام التليفزيون نستنى
شيخ يطلع يقرا قران والمفتى يتكلم وبعدين يقول بقى بكره رمضان او 30 شعبان
كان بيبقى وقت رائع بجد
لو كنا بره البيت كنا بنحب نرجع بدرى عشان نشوف بكره رمضان ولالا
وكنا نبقى ماسكين الفوانيس بتاعتنا او ما يقول بكره رمضان
نطفى النور ونولع الفوانيس ونبقى فرحانين اوى
ونغنى ونلعب بالفوانيس ببرائه مش حقول مبقتش فينا
لا دى حتى مبقتش فى الاطفال بتوع دلوقتى
رمضان
ليله رؤيه وزينه تتعلق فى الشارع
وبما ان انا مكنتش بعلق فى الشارع كنت بعلق انا واختى فى البيت
اه جوه البيت بس ايه بقى جو تانى خاااااالص
الزينه فى الشارع مبتشوفهاش وانت قاعد بتفطر ولا وانت جاى تنام ولا اول ما تصحى
رمضان هو تواشيح النقشبندى ساعه السحور فى اذاعه القران الكريم
والقران لما بيطلع من كل ماذن الجوامع اللى حوالين البيت قبل الفطار
رمضان يعنى نبقى جعانين اوى اوى اوى ونقول لماما اعملى كذا كذا وكذا وهى تقولنا انتو عشان جعانين بتقولو كده
يعنى كنافه وقطايف
يعنى خشاف وقمر الدين
يعنى قبل الفطار بشويه صغننين نلحق نتوضى عشان ناكل بلح ونصلى وبعد كده نفطر الفطار المتين
يعنى صلاه الفجر فى معادها بعد السحور
زمان قبل الفطار كنت تلاقى القناه الخامسه جايبه قران ربع ساعه كده قبل الفطار
وبعدين يجيبو الراجل بجد وهو بيضرب المدفع
والاذان وكان لازم يقولو صوما مقبولا وافطارا شهيا
وايام بوجى وطمطم
وفوازير نيللى وشريهان
واغانى رمضان الجميله
وانا صغيره كنت اجيب بالمصروف حاجات حلوه وافضل حاطاها قدامى لحد الفطار
اول ما افطر ولا ابصلها
صلاه التراويح فى المسجد والصواريخ الصفرا دى اللى ريحتها بس دلوقتى بتفركنى برمضان زمان
القرايب اللى كلهم بيتجمعو يوم يفطرو سوا
فرحتك بانك صمت رمضان كله رغم ان عمرك 8 سنين بس

احساسك برمضان وهو قرب يخلص ونفسك يفضل كمان شويه
مع انك فرحان بالعيد وهدوم العيد اللى كنا بنيمها جنبنا عالسرير
وريحه الشوز الجديده ولازم ياماما تجيبيلى ساعه زى البنات الكبار ماليش دعوه
واول ساعه جابوهالى قطعتها قبل ما البسها
ههههههههههه


يااااااااااااه
اياااااام جميله بشكل
برائه وعفويه واحساس بجد وبصدق بكل حاجه
يارب ديم علينا نعمه الاحتفاظ بالذكريات الحلوه

ليست هناك تعليقات: