السبت، 12 مارس 2011

يوميات فى المشروع -- سواق دوت كوم



ياحبيبتى يا مصر يا مصر
يا حبيبتى يا مصر يا مصر
اااااااااااه
يا حبيبتى يا مصر
السواق بيغنى ومندمج جدا
بغض النظر عن صوته الا ان صوته العالى بيدل على وطنيه اكيده نابعه من معاميعه
لفتت نظر الركاب كلهم
فواحد من اللى راكبين قاله كفايه يا اسطى عارفين انك بتحب مصر
قاله مصر – ياسلام  -- هو فى زى مصر 
انا يا استاذ نزلت المظاهرات واتبهدلت وشوف دى رصاصه اخدتها فى دماغى
الراكب قاله مصدقك ياعم والله  بص قدامك بس احسن كلنا نموت دلوقتى .. الا هو انت نزلت المظاهرات ليه يا اسطى
بص يا ريس انا نزلت المظاهرات عشان العيشه اللى احنا عايشينها
والله فى ايام مش بنلاقى ناكل
والعيال والمدارس
كل ده كوم و الذل اللى انا بشوفه من ظباط المرور
تصدق يا باشا انى مره رايح اشوف المخالفات لقيتها ب ميه الف جنيه .. اه والله متستغربش
انا بقى رحت كاتب ورقه للبيه الظابط بتاع المرور قلتله حضرتك تحب اكتب العربيه باسم مين عندكو عشان انا مستغنى عنها  
اه والله اصل ميه الف جنيه ايه  دى عالم هبله باين عليها  دى العربيه متجيبش ربعهم
ضحك السواق  ضحكه استغراب
 واحده راكبه رفعت صوتها اوى – ما هى فرصه بقى اى حد يتكلم  الناس مكبوته ياعم --
 وقالت انا ساكنه قدام قسم وعندى  اتنين جيرانى  ظباط برتب مختلفه
 انا بشوف العساكر بعينى بيطلعو عند الظباط ينضفولهم البيت ويغسلولهم السجاجيد
وعربيات الاقسام بتروح السوق تجيب الخضار وتودى المدام المشاوير
السواق قالها انا كان الظابط يوقفنى وينزل الركاب ويقولى اطلع على المكان الفلانى
ما اكيد عشان عربياتهم مع المدام
كنت اقدر انا بقى اقول لا
كانت تبقى ليلتى سودااااا
تدخلت وبكل قوتى بعد صمت طويل
قلتله بس اوعى يااسطى متنزلش تدى صوتك فى الانتخابات
وقول كمان لكل الناس اللى تعرفهم
وانتخابات مجلش الشعب اوعو حد يديلكو كام الف عشان ياخد صوتكو
قالى لااااا  كلنا حننزل وننتخب
طب تعرفى يا ابله – مع انى بكره ابله دى  بس نعديها للسواق ده من ضمن التغيير يعنى –
 احنا اتجمعنا مع بعض كل السواقين
وهنعمل انتخابات فى نقابه السواقين  ونعمل كبير لينا
امال ايه
كان زمان اى واحد ييجى يتبطلج علينا وياخد مننا جنيه رايح وجنيه جاى
والظابط فى المرور عشه  جنيه – على فكره ال ر منسيتش اكتبها بس هو بينطقها كده -- 
عالصبح عشان يسيبنى فى حالى طول اليوم
انما خلاص بقى كل ده راح لحاله
ده احنا حتى عاملين بتاع ده عالنت
اسمه ايه ده اسمه ايه مش فاكر والله
اللى هو الناس بتدخل تتجمع عليه ويكتبو مطالبهم
كان واحد محامى ابن حلال قالنا عالموضوع ده
مفيش دقيقه والسواق ابن الحلال ده لبس فى عربيه قدامه
وكل الكلام عن التغيييير اتحول لسيمفونيه من احلى الشتايم والصوت العالى والزعيق
واغنيه يا حبيبتى يا مصر  فى ثانيه بقت دقيقه حداد دقيقه حداد بتاعه الراجل اللى بيغنى فى المشاريع بس ده

نصيحه : محدش يركب مع سواق مشروع  بيشغل اغانى وطنيه

هناك تعليقان (2):

Haytham Alsayes يقول...

جميلة كالعادة

غير معرف يقول...

حااااااااااضر يا اسكندرانيه
:))